Musim banjir merupakan bencana alam yang sudah lazim berlaku pada hujung tahun dan kebiasaannya bakal berlarutan hingga ke awal tahun. Merujuk kembali peristiwa banjir besar yang melanda negeri-negeri di kawasan Pantai Timur pada tahun 2014, dilaporkan puluhan ribu mangsa telah terjejas dan perlu ke pusat pemindahan, seiring dengan nyawa-nyawa yang tidak berdosa turut banyak ditelan.

Kini kita sudah hampir tiba di penghujung tahun dan cuaca juga telah menunjukkan tanda-tanda musim bah kian menghampiri. Meski banjir ini boleh dikatakan fenomena yang sudah normal berlaku setiap tahun, tapi kesannya masih lagi belum dapat di atasi sepenuhnya. Paling menyedihkan apabila musimnya reda, para mangsa yang terjejas perlu memikirkan cara untuk menebus kembali harta mereka yang sudah lenyap di bawa arus.

Justeru, pihak Kelab Jajahan Kuala Lumpur (KJKL) bersama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) berasa bertanggungjawab untuk membantu mangsa yang terlibat dalam banjir pada awal tahun ini dan telah membuka sebuah kempen kutipan dana khusus bagi membeli barang-barang keperluan mereka.

Dengan keprihatinan warga Malaysia, dana bagi melangsungkan misi bantuan pembelian barang-barang keperluan akhirnya mencapai sasaran, dan pasukan yang terlibat dengan segera terus menjalankan proses pengagihan kepada para mangsa.

Barang-barang keperluan seperti bantal, telekung solat, tuala wanita, dan selimut telah diberikan kepada mangsa-mangsa terlibat sementara menanti segalanya kembali baik.

Diharapkan agar banjir yang mendatang tidak akan seberat banjir pada tahun 2014, dan semoga kita sentiasa berada di bawah lindunganNya. Amin.

Jom #BuatBaik di sumbangan.com!

sumbangan.com,
Memudahkan KebaikanšŸ¤

Author

Write A Comment