Beras merupakan makanan ruji bagi kita dan ketiadaan beras dalam piramid makanan kita boleh menyebabkan kekurangan nutrisi sekiranya tidak digantikan dengan makanan yang mempunyai khasiat yang sama.

Seperti yang diketahui umum, beras yang khasiat utamanya adalah karbohidrat menjadikan makanan yang utama diambil kerana karbohidrat menyediakan tenaga kepada pengguna disebabkan kandungan gula yang diperlukan badan.

Karbohidrat membantu meningkatkan tenaga anda pada bila-bila masa anda berasa sedih atau perlu melepaskan diri daripada sesuatu. Walaupun anda tidak menyukainya, tetapi anda tidak boleh menafikan hakikat bahawa negara kita, Malaysia telah menggunakan nasi sebagai hidangan utama kita, dengan itu bagaimana budaya kita menyerah kalah.

Walau bagaimanapun, walaupun ia adalah makanan yang paling penting untuk kita makan setiap hari, adalah menyedihkan apabila mengetahui harga beras telah meningkat sehinggakan orang miskin pun tidak boleh bermimpi untuk memilikinya kerana mereka mempunyai lebih banyak keperluan lain untuk dibayar.

Maksudnya, di mana-mana negara sama sekali, tidak kira jenis beras yang mereka gunakan untuk dijual, tidak sepatutnya menaikkan harga kerana ia adalah satu keperluan untuk manusia, lebih-lebih lagi kepada anak-anak. Kenaikan harga itu cukup membimbangkan masyarakat bahawa ada yang mengatakan harganya sukar dipercayai seolah-olah hendak membeli dua guni beras.

Oleh itu, terdapat kempen-kempen untuk membantu mereka yang memerlukan yang merupakan sebab untuk kita membantu mereka. Alhamdulillah, dengan kutipan dana dari para penyumbang yang budiman, salah satu kempen yang diwujudkan, telah berjaya dan penganjur telah mula mengagihkan sekitar 40 guni beras kepada golongan yang disasarkan seperti ibu tunggal dan golongan asnaf.

Bertempatan di Flat Sibu Jaya, organisasi yang bertanggungjawab ini iaitu Pertubuhan Kebajikan Kasih Sayang Daerah Sibu telah memulakan kempen tersebut dengan niat untuk meneruskan misi organisasi dengan menjalankan kempen-kempen sebegini pada setiap bulan sekiranya kempen ini berjaya supaya ia dapat mencapai lebih ramai penerima manfaat dalam jangka masa yang lebih panjang.

Melihatkan perkembangan kempen ini yang boleh dikatakan berjaya dengan bukti yang mereka mampu mengagihkan beberapa guni beras, besar kemungkinan pihak penganjur ini bakal meneruskan misi mereka. Insya-Allah sama-sama kita doakan.

Dengan harapan para penyumbang juga dapat terus setia bersama untuk menyokong amal jariah ini kerana sesungguhnya membantu mereka yang memerlukan ini juga seolah-olah kita membantu diri sendiri juga.

Jom #BuatBaik di sumbangan.com!

sumbangan.com,
Memudahkan KebaikanšŸ¤

Author

Write A Comment